RECENSIE: Sounds Of The Underground 2013: hoe een festival groeit…

Gonzo (circus) dwaalde drie dagen rond in en om het Amsterdamse Vondelpark op zoek naar avontuurlijke, nieuwe muziek uit de Amsterdamse ondergrond, maar ook van ver daarbuiten. Do It Together was het motto van deze tweede editie van het Sounds of the Underground-festival en dan is veel mogelijk…

Vrijdag 10 mei: hysterisch schreeuwen en doodgereden duiven

Als iemand als Grrrt (geluidstechnicus Orchestre Tout Puissant en Bernays Propaganda / platenbons bij Red Wig) Chocolat Billy tipt, dan ga je natuurlijk, ook al is het nog zo vroeg op de avond.En het optreden mag er zijn ja. De bandleden zijn doodverlegen, haast onverstaanbaar wordt hallo tegen het publiek gemompeld, waarna de ritmebox inzet en de enige dame in het gezelschap er simplistische keyboardriedeltjes bovenop legt. Maar dan volgen het gitaargeweld en de hectische drumpartijen, en geht’s richtig los. Shoegazen wordt hier letterlijk genomen, met hevige stuiptrekkingen en hoekig spel. Zowat ieder nummer wisselen de muzikanten van instrument, tot bij de laatste nummers de ideale en beste combinatie gelukkig wordt aangehouden. Na het krachtige begin volgen meer sfeervolle stukken, met hier en daar hysterisch vervormd geschreeuw dat toch nauwelijks volume heeft. Langzamerhand vermengen zich daar weer de bekende noise-elementen mee. Er volgen wat up-tempo folkdeuntjes, en de band bedankt het publiek nog eventjes tussendoor in hun beste Nederlands: danke schön! Een lieflijk kindermelodietje komt voorbij, een reggae-achtig nummer gaat over in springerige noisepop met Afrikaans aandoende gitaarlijntjes en de hele reut. Dit wordt verder uitgebouwd tot een krankzinnige uitbarsting van energie, en dan nog wat psychprogpunk en het plaatje is rond.

Het DJ Doek team (met o.a. John Dikeman) gaat vervolgens weinig subtiel aan de slag met killende freejazz uit de laptop. Onnavolgbaar pakt de collegadraaier dat hectische geluid op met vrolijke latin soul, waaruit maar weer eens blijkt dat pauze-dj’en niet voor iedereen is weggelegd. Gelukkig bestaat het dertigkoppige publiek niet uit zure recensenten maar uit vrolijk en danslustig volk dat het allemaal wel best vindt… Inmiddels is er een echte, ouderwetse piano het podium opgesleept, en begint het drietal Paul Labrecque (als vervanger van Dennis Tyfus), Roro en Nora Mulder. De pianist en gitarist staan met hun rug naar het publiek, de drummer zit rechts. Rollende geluidsgolven, zwalkende en aftastende klanken, even elkaar zien te vinden… Dat lukt slechts zelden, er lijkt niet echt een focus te zijn in de drukke erupties. De razendsnelle drumroffels imponeren, maar raken evengoed net niet de juiste snaar. Te vaak verzandt het geheel in een doel- en  lusteloos niemandsland, waarna de drie muzikanten elkaar met moeite weer uit het dal proberen te trekken.

DJ Doek pakt de muziek deze keer een stuk beter op met relaxte afrojazz, maar het staat weer aardig los van de rest van het gebeuren. Het programma is dan zo’n drie kwartier uitgelopen als het topje van de Amsterdamse nieuwe impro los mag. Eke bestaat uit blazer Yedo Gibson, keyboardspeler Oscar-Jan Hoogland en Gerri Jaeger, en hakt gelijk keihard in op het inmiddels in feeststemming verkerende DJ-team, met uiterst geconcentreerde, sprankelende en overrompelende freejazz. Levendig geklingel, obstinaat scheuren, dwingend gepiep, rockende riddems en vette noise gaan een energieke en ijzersterke combinatie aan, die geen ruimte voor oeverloos gefilosofeer laat. Hier en nu, leven of dood.

En het juiste moment om naar OT301 te gaan, om op tijd te zijn voor het Britse The KVB. Een slechte keuze naar later blijkt, want ook in deze zaal is alles uitgelopen, en The KVB, tsja, aan The KVB kunnen beter zo min mogelijk woorden verspild worden. Een mat geluid, schaamteloos simpel spel van een zanger/gitarist en keyboardspeelster die dat proberen te verdoezelen met een dikke laag galm, en een presentatie met het elan van een doodgereden duif. Het uiterlijk van de band is om door een ringetje te halen, dus er zullen wel weer genoeg mensen in deze niksigheid trappen… Kan de band dan helemaal niets goeds doen? Ja, het is zo slaapverwekkend saai dat een goede nachtrust gegarandeerd lijkt – waarvan akte.