DE RAMMELKAST (Ontwerp en bouw door Margriet Kicks-Ass)

Het uitgangspunt van deze bespeelbare geluidssculptuur is een onderzoek naar de basisfunctie van een klankkast, namelijk klank(ver)vorming.
Tussen de vormen en materialen van klassieke instrumenten en een standaard luidsprekerkast, ligt namelijk nog een wereld aan vormen met uiteenlopende klankeigenschappen open.

In dit geval ben ik uitgegaan van een archiefkast vanwege zijn contructie en resonerende eigenschappen. Zowel het materiaal (ijzer, van nature een gemakkelijke klankmaker) als de opbouw ervan (er is ruimte om meer resonerende opjecten in te plaatsen), lenen zich uitstekend als ingredienten voor een "Rammelkast".

Het idee is om dmv kale frequenties de hele unit tot leven te wekken en letterlijk in beweging te brengen. Deze beweging wordt ondersteund door losse metalen objecten die ik in en op de kast heb gemonteerd, zoals stalen veren, ovenrekjes , snaren en bekkens.

Afhankelijk van de frequentie die ik dmv een computer naar luidsprekers in de kast stuur, reageert er een ander object door mee te gaan trillen. Ieder object heeft zijn eigen specifieke audio-spectrum waarop het het sterkst reageer (trilt). Met andere woorden, afhankelijk van welke frequenties de luidsprekers weergeven zal er iets anders in de kast mee gaan trillen (rammelen) en daarmee hoorbaar worden.
Bovendien werkt het hele meubel op zichzelf ook klankversterkend en zullen bepaalde frequenties opgeslingerd worden, samenhangend met het interne volume van de kast. Omdat met het openen en sluiten van de afzonderlijke lades, het interne volume van de kast ook verandert, is dit ook van invloed op de klank die eruit komt.

De klinkende "trileigenschap" van de metalen onderdelen versterk ik door middel van microfoons die her en der in en op de kast geplakt zijn. De fysieke energie van geluid wordt op deze manier naast voelbaar ook hoorbaar.

Met faders en een knoppenpaneel kan ik de hoogte en snelheid (de sinusfrequentie en modulatiefrequentie)  bepalen van de ingaande triggerende klanken. Deze cadans brengt het geheel in beweging en voegt daarmee een akoestische laag geluid aan de oorspronkelijke klankbron toe. Met de retour-audio-signalen die door de microfoons opgepikt worden kan ik 'live mixen' door te bepalen wanneer welk geluid nadrukkelijker versterkt wordt en zo  een compositie maken.

Natuurlijk gebruik ik ook het fysieke aspect van het geluids-sculptuur, door de snaren plus de kast zelf te bespelen met metalen schroefstangen. Op deze manier combineer ik het hele hoorbare audio-spectrum op zowel een akoestische als electronische manier, gebruikmakend van de eigenresonantie van metalen structuren. Het uiteindelijke klankbeeld klinkt ongeveer als een variabel instelbare cadans uit de machinekamer van een groot schip.

CONTEXT RAMMELKAST:

Geplaatst in deze tijd voegt mijn onderzoek resulterend in deze geluidssculptuur een leuke combinatie klanken toe in het gat tussen klassieke instrumenten en moderne electronische muziek. Het is een bespeelbare mix van klinkende voorwerpen gecombineerd met electronische klanken, versterkt door een metalen behuizing van wisselende omvang. Het geheel kan ook opzichzelfstaand functioneren, als interactief geluidssculptuur, al dan niet met een te beinvloeden eigen wil.

Naast mijn eigen onderzoeksvraag, is dit project ook een reactie op de hedendaagse perfectionistische tendens, waarin karakteristieke elementen vaak weggehaald en vervangen worden door een zo clean mogelijke verschijningsvorm. Het nastreven van een onhaalbaar ideaal, met alle bijbehorende frustratie en stress van dien.

Mijn fysieke benadering staat hier haaks op, waarin gevoeld en gezien kan worden
dat alledaagse gebruiksvoorwerpen multi-interpretabel kunnen zijn, gebruikmakend van hun specifieke klankeigenschappen.Dit in tegen stelling tot bijvoorbeeld de IKEA-mentaliteit, waar alles maar op 1 manier in elkaar past.

Vanuit mijn installatie kan ik een parallel trekken richting het futurisme, de stroming die ongeveer 100 jaar geleden het streven naar idealen veroordeelde en onder andere fysieke energie, metaal en beweging toejuichte. Wellicht zijn delen van de boodschap van deze stroming nu nog een waardevolle aanvulling op onder andere de bestaande kunstvormen.

BACK  ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------HOME